Perebutan kuasa di Teluk Parsi

12:00 PTG ---
  

Assalammulaikum para sahabat yg dikasihi Allah sekalian, udah lama gue nggak bicara sama kalian semua. Hari ini saya mahu bicara sama kalian tentang kuasa yg ada di teluk parsi. Kalau mahu omong secara detail kapan besok pun nggak habis lagi. Teluk Parsi ni sedara-sedara yg dirahmati Allah mengenai kedudukan stragik antara benua-benua arab di mana kawasan yg membekalkan sumber semulajdi yg paling banyak yakni petroleum. Kalian lihat sahja negara-negara yg berada di area teluk parsi semuanya kaya-kaya aja umpama arab saudi, UAE serta Iraq dan Iran. 

Permasalahannya ia juga merupakan kep entingan kepada Amerika kerna sumber petroleum yg banyak. Amerika sendiri menempatkan tentera mereka di sekitar kawasan teluk parsi kerna tahu bahawa teluk parsi menawarkan sumber yg lumayan. Masalahnya, Amerika menghadapi kekangan dan rintangan serta halangan daripada negara-negara lain seperti iran dan russia. Perlu di ingatkan, Amerika mahukan semua negara mengamalkan prinsip demokrasi dan menentang sekeras-kerasnya amalan komunis. Justeru itu, teluk parsi amat penting dikawal serta dijaga dengan rapi daripada jatuh ke tangan komunis dan oleh itu Amerika sanggup berbelanja berjuta-juta dollar hanya untuk perairan teluk parsi sahaja. Ini telah disebutkan oleh President Carter yg mengatakan bahawa Amerika akan lakukan apa sahaja kepada mana-mana negara yg menggangu kepentingan Amerika. 

Justeru itu, Amerika akan memberikan bantuan kepada negara-negara yg bekerjasama dgn Amerika seprti Kuwait, Qatar dan Arab Saudi. Banyak negara yg inginkan teluk parsi seperti Iran, Arab Saudi, UAE dan negara lain kerana kawasan tersebut merupakan laluan perdagangan yg strategi , kawasan perikanan yg menarik dan juga kawasan terumbu karang yg cantik. Yang paling penting adalah kawasan petroleum yg paling banyak dan disebabkan itu kuasa besar seperti Amerika inginkannya dan tidak mahu jatuh ke tangan negara-negara lain.

0 comments:

Catat Ulasan

:a   :b   :c   :d   :e   :f   :g   :h   :i   :j   :k   :l   :m   :n   :o   :p   :q   :r   :s   :t