Pengalaman Kerja di Tapak Bina

8:17 PG ---
        Assalamualaikum, aku nk share skit ngn korg pengalaman aku kerja dkt tapak bina nih ataupun bahasa lebih mudah difahami umumnya adalah site. Masa mula2 aku kerja kat site pada tanggal 1/3/13 adalah di Mount Kiara. Mula2 masuk site bluuuuuurrrrr giler beb..!! tak tahu langsung tentang site, drawing tak reti baca, level tak reti amek, water proofing ape sepatah harooommmm lagi lah wa tak tahu bro, wa ckp sama lu orang lah, pasal site memang wa kosong beb. Mula2 masuk kerja memang selalu kena marah, kena maki, kena goreng kaw2 punya atau dlm bahasa lebih mudah budak2 site faham ialah tiew (marah).

       Itulah gak pengalaman  aku bekerja dengan warga indonesia dan bangladesh dan nepal. Aku cakap terus teranglah kerja dengan diorang memang ada yang best ada yang tak best. Diorang ni memang suka panggil aku bossssss.. Mula2 panggil tu memang syok gilerrrr ar padahal gaji baru rm 1400 lagi tinggi gaji diorang tapi diorang panggil aku bos siotttt.. Aku tak lama kat site mount kiara, sebulan jer aku kat sana lepas tu aku blah bila dapat better offer kat site MRT cheras untuk M&E projek. Sebelum aku sembang lebih jauuuhhh site nih terbahagi kepada 2 yakni satu C&S (Civil and Struture) dan satu lagi M&E (Mechanical& Electrical). Kat site baru nih aku jaga site, sini lah tempat aku blajar tengok drawing (plan), kat lama aku dulu aku belajar pasal materials cth macam jenis simen iaitu OPC atau bahasa mudah simen hitam, wall create (simen merah) dan render (simen hijau), belajar pasal perancah, pasal leasing, tiling, slab, timber floor, skirting dan banyak lagi lah.

      Kalau ditempat baru aku belajar drawing dan sistem bekerja sebab kat tempat baru aku nih, aku jadi subcon jer tak macam kat mount kiara aku jadi main con. Aku belajar handle kerja, belajar jenis paip, belajar tentang hubungan antara subcon dan maincon. Memang seronok kerja kat site MRT, Korang nak tahu ke paip ape ada dalam tanah seluruh Malaysia?

    Kat Malaysia, kita pakai Asbestos Cement (AC) pipe, paip ni biasanya berdiameter 1000mm,800mm,450mm, 150mm dan banyak lagi lah diameternya. Ni paip lama sejak zaman merdeka lagi sebab tu paip ni mudah pecah, lalu SYABAS wajibkan untuk sambungan baru mesti pakai Ductile Iron (D.I) pipe ataupun Mild Steel (MS) pipe sebab paip ni lagi kukuh daripada AC pipe. Aku sembang banyak2 pun tak guna gak sebab kompim korang mengantuk punya.. hahahahaahaha. Lepas 2 bulan aku kerja kat MRT, Aku dapat better offer kat Kedutaaan Singapura yang tengah buat sekarang nih. Sini aku kurang tengok drawing aku banyak pantau keselamatan pekerja sebab kat sini aku kerja sebagai penyelia keselamatan atau bahasa omputehnya safety supervisor. Sorry guys, wa dah penat menulis, wa share je tempat baru wa kerja, okeh..?? cantekkk..


 Masa nih aku tengah tangkap kesalah pekerja, pasang perancah takde kaki ataupun bahasa omputehnya jack base. Kan dah kena denda, sori saya hanya menjalankan tugas.


Gambar ni aku tengah boring takde mende nak wat so aku angkat jelah gambar. hahaha.
Nanti ada masa aku share lagi dengan korang. selamat berhari raya.
Fin

11 comments:

Tengkubutang berkata... Best Blogger Tips

done follow sini no. 300
sudilah kiranya follow me back yea..
he2.. salam kenal.. keep in touch yea..=)

http://tengkubutang@gmail.com/

dan my 2nd blog
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

Unknown berkata... Best Blogger Tips

:)

BidaDaRi LaiCy berkata... Best Blogger Tips

Keje ni lbh kpd career engineer ke cmne? So cuti pon xmenentulh?

Hamba Allah berkata... Best Blogger Tips

Haha, siot..tpi ape ape pun seronok baca ..

Unknown berkata... Best Blogger Tips

terbaik

Unknown berkata... Best Blogger Tips
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata... Best Blogger Tips

Pengalaman kite same, first msk mmg blurr, sbb tu kne kutuk jew haha

Unknown berkata... Best Blogger Tips

Pengalaman kite same, first msk mmg blurr, sbb tu kne kutuk jew haha

Nur firdaus berkata... Best Blogger Tips

assalam.aku mmg kosong bab site n all safety.mintak tunjuk ajar dari korg yang berpengalaman ok.01125629938.fie

Unknown berkata... Best Blogger Tips

Terbaik

Unknown berkata... Best Blogger Tips

Rupanya ada jugak yang first time , saya fresh graduate diploma civil ni . Nak tahu jugak apa skop kerja dekat site

Catat Ulasan

:a   :b   :c   :d   :e   :f   :g   :h   :i   :j   :k   :l   :m   :n   :o   :p   :q   :r   :s   :t