Story of My Life Part 2

9:03 PTG ---
   Slm, ari ni ak nk share mengenai pilihan dan suratan takdir. Ni kisah sblm ak stat blaja kt iium dan mengapa aku pilih utk smbg blaja di uia. Dari skolah lg aku cita-cita aku nk smbg blaja kt uia dan aku berusaha smoga cita-cita aku tercapai. Lps je SPM aku trus apply brg upu dan aku letak pilihan satu smpi tiga uia. Tp masa ni byk halangan dan dugaan smpi wt aku pikir byk kali utk smbg blaja di uia. Lps abis SPM aku dapat byk tawaran daripada MARA, UDM, Matriks, Politeknik, UITM, dan UIA. Masa ni gkla ada desakan daripada sedara-mara dan famili aku sndiri. Aku dah tolak awal2 nk msuk MARA, UITM dan matriks sbb jauh dari famili aku mklmla susah nk balik umah selalu. Skrg ni tnggal UDM ngn UIA shaja utk aku wat pilihan. Walaupn UDM kt terengganu tp dkat ngn umah sepupu aku dan lagipun Pakcik aku lecturer kt sana. UIA  pula dekat ngn umah aku dan seng utk aku ulang-alik dari umah. Lgpun kos kt UDM gempak dan kos kt UIA pula aku tak berminat (masa ni bkn HS) tapi dekat dgn umah. Mmg masa ni pening sangat nk wt keputusan. Pakcik aku lak suruh aku msuk UDM sbb mudah sket nk skor tp yg aku tak berapa suka sbb wat diploma tp UIA lak trus wat degree. Pakcik aku suruh wat istikharah tp aku tak wat  n aku ada sbb tersendiri. Mmg cita-cita aku nk msk UIA dan aku takut nk wat istikharah. Akhirnya, Aku wat keputusan nk msuk UIA tnpa hiraukan pndapat pakcik aku.
  Skrg ni, aku rasa mcm da silap wat keputusan lak smbg blaja kt UIA. Kdg2 t'pikir better aku dgr ckp pakcik aku dulu myb aku rasa puas aty. Aku bkn tak suka belaja di UIA, aku bersyukur dpt smbg blaja kt sni cma kdg2 terdetik di hatiku kalau aku pilih msuk UDM dulu adakah aku akn rasa gembira?? sbb aku tak rasa kegembiraan di hati ku bila belaja di UIA. Kdg2 susah  gak bila byk pilihan payah nk memilihnya dan kdg2 pilihan kita tak puaskan kita. Tapi yg beznya, aku knal erti hdup bila msuk uia dan aku pya ramai kwn-kwn yg baik, mybe aku tak kn dpt rasa mnda nie kalau aku tak msuk uia. Ini adalah suratan hidup aku dan akn aku teruskan pengajianku smpi tamat. Aku just nk gtau pengajaran daripada pengalaman aku, better wat istikharah dalam wat pilihan sbb Allah tahu apa yg terbaik utk hambaNya.

0 comments:

Catat Ulasan

:a   :b   :c   :d   :e   :f   :g   :h   :i   :j   :k   :l   :m   :n   :o   :p   :q   :r   :s   :t